Sony eksperymentuje z wykorzystaniem sztucznej inteligencji (AI) do tworzenia interaktywnych postaci w grach PlayStation. Niedawno ujawniono wewnętrzny film, w którym zaprezentowano prototyp AI oparty na postaci Aloy z gry “Horizon Forbidden West”.
Wyciekł filmik Sony z Aloy w roli głównej
W materiale, Sharwin Raghoebardajal, dyrektor inżynierii oprogramowania w Sony Interactive Entertainment, demonstruje, jak Aloy może prowadzić rozmowy z graczem za pomocą poleceń głosowych podczas rozgrywki. Postać odpowiada na pytania z wykorzystaniem syntezowanego głosu oraz animacji twarzy generowanych przez AI.
Wideo zostało skasowane, jednak można je ciągle zobaczyć w serwisie X.
Do stworzenia tego prototypu Sony wykorzystało technologie takie jak OpenAI’s Whisper do przekształcania mowy na tekst, modele językowe GPT-4 i Llama 3 do generowania odpowiedzi oraz własne rozwiązania, takie jak Emotional Voice Synthesis (EVS) do syntezy mowy i Mockingbird do animacji twarzy. Choć demonstracja odbyła się na komputerze, testy na konsoli PlayStation 5 wykazały minimalne obciążenie systemu.
Sony nie jest osamotnione w eksplorowaniu zastosowań AI w grach. Nvidia pracuje nad technologią AI dla postaci niezależnych (NPC), umożliwiającą swobodną komunikację z graczami, podczas gdy Microsoft współpracuje z Inworld AI, aby wprowadzić generatywne postacie AI na platformę Xbox.
Wprowadzenie AI do tworzenia postaci w grach otwiera nowe możliwości narracyjne i interaktywne, ale rodzi również pytania dotyczące wpływu tej technologii na pracę aktorów głosowych oraz twórców gier. W miarę postępu tych technologii, branża będzie musiała znaleźć równowagę między innowacją a zachowaniem ludzkiego wkładu w procesie twórczym.