God of War: Ragnarök to jeden z głównych pretendentów do tytułu „Gry Roku”. Kontynuacja utytułowanego projektu z 2018 roku, który kiedyś otrzymał tę nagrodę, kontynuuje historię byłego boga wojny Kratosa i jego syna Atreusa. Czy Santa Monica była w stanie powtórzyć swój sukces?
Seria God of War ma dwóch kluczowych twórców. Pierwszym z nich jest David Yaffe ,a drugim Corey Barlog , który również stał u początków przygód Kratosa jako główny animator i kierował rozwojem kontynuacji, gdy David opuścił studio. Później był odpowiedzialny za narrację w wielu innych częściach.
God of War: Ragnarök: Kratos powraca!
Przez lata swojego istnienia God of War nie raz zmieniał kierunek rozwoju i skutecznie wycisnął wszystko z greckiej mitologii, a po God of War: Ascension zrobił sobie pięcioletnią przerwę. W tym czasie Barlog zdołał przejść do pracy w Crystal Dynamics i wrócic do Santa Monica Studio. Mimo że chciał pracować nad zupełnie nową grą, poproszono go o ponowne uruchomienie God of War. Korzystając z okazji, Corey przeniósł wydarzenia na tereny Skandynawii, a Kratos stał się bardziej powściągliwy i nie był już przedstawiany jako zaciekły i zaślepiony wściekłością antybohater.Nowa historia starała się być bardziej wyważona, przemyślana i ludzka, co bardzo spodobało się zarówno graczom, jak i krytykom.
Ragnarok to trzecioosobowa kontynuacja skandynawskiej przygody Kratosa w gatunku slasher. Tematem przewodnim kontynuacji będzie Ragnarok, czyli koniec świata w mitologii nordyckiej. W pierwszej części restartu God of War wydarzenia toczą się na górzystych, zaśnieżonych terenach Skandynawii, gdzie miejscowi bogowie nie lubią obcych. Kratos uczy syna, by nie był chłopcem, ale wojownikiem, niezdolnym do okazywania litości i współczucia. Muszą wydostać się ze Skandynawii, spotykając po drodze nie tylko wrogów, ale także wszelkiego rodzaju sojuszników. Kontynuacja będzie miała miejsce kilka lat po wydarzeniach z God of War. Podczas przejścia gracze odwiedzą wszystkie dziewięć światów, w tym Svartalfheim, Vanaheim i Asgard z pierwszej części. Głównymi przeciwnikami będą bogini miłości Freya oraz bóg piorunów Thor ze swoim młotem Mjolnir. Relacja między Kratosem i Atreusem w God of War Ragnarok przechodzi na zupełnie nowy poziom, ich kłótnie i pojednania postrzegane są niemal na poziomie osobistym. A złożone koleje losów nordyckich bogów tworzą ciekawy kontrast z próbami porozumienia głównych bohaterów.
God of War: Ragnarök kontynuuje idee God of War (2018) zarówno pod względem fabuły, jak i rozgrywki.
Od samego początku gracz ma do dyspozycji zarówno rodzaje broni, jak i ataki wręcz, a arsenał ataków jest znacznie większy niż w poprzedniej części. Niektóre runy stały się zwykłymi umiejętnościami, a lista podstawowych technik znacznie się rozszerzyła. Wszystko to prowadzi do prostego wyniku: od pierwszych minut gra się o wiele ciekawiej niż wcześniej. Podstawy systemu walki są takie same jak poprzednio. W arsenale Kratosa znajdują się ciosy słabe i mocne, a przed atakami wroga można uciec krótkim szarpnięciem, przetoczeniem lub spróbować je zablokować.
God of War: Ragnarök – grafika na najwyższym poziomie
Grafika i projekt środowiska w Ragnarök są na najwyższym poziomie. Twórcy szczegółowo opracowali modele postaci, ich mimikę oraz ubiór. W segmentach rozgrywki śnieg realistycznie ślizga się pod stopami, a oświetlenie zmienia się w zależności od użytej magii. Prawdopodobnie jedna z najpiękniejszych gier na PlayStation. Szkoda, że Ragnarök nie posiada obecnie trybu fotograficznego – pojawi się on dopiero w jednej z przyszłych aktualizacji. Santa Monica Studio zapewnia również szeroką gamę opcji graficznych, umożliwiając odtwarzanie 4K przy 30 lub 60 klatkach na sekundę, a nawet zwiększenie wydajności do płynniejszej częstotliwości 120 Hz, jeśli telewizor lub monitor obsługuje te prędkości.
Podczas Twojej przygody jest kilka naprawdę niezapomnianych momentów, takich jak czołganie się przez kuchnię olbrzyma i Twoja pierwsza podróż do Asgardu. Czy Ragnarok osiąga takie same wyżyny jak God of War (2018) pod względem rozrywki? To trudne pytanie , na pewno Ragnarok nadrabia bardziej ambitną historią, w której nadciągająca groźba wojny wywołuje znacznie większe konflikty i rozdzierające serce kulminacje. To jedna z najlepszych historii, jakie kiedykolwiek widziałem w grze wideo.